Square, 2006

GOLD Projektraum von Joerg Franzbecker, Hamburg

http://www.goldprojects.org/mayer/kathrin.html
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siehe Rubrik TEXTE dieser Homepage:
Max Jorge Hinderer und Martin Beck: Katrin Mayer im GOLD Hamburg. Ein Krimi.
(Kultur & Gespenster, Nr. 2, 2006)
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square

let’s square
low square – high square
hybrid, minimal and alphabet square

this is about our squarism now

writing optical / a picture poem
the key to style is the perfect pose
it’s just a square pose

reflecting squarism
in a box for pictures with a view
here we are squared
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Die durch Blicke eingefangenen Bilder üben ihren starken Reiz nicht nur unmittelbar auf das Auge, sondern auch auf die Psyche und deren Anschlussmechanismen aus. Besonders groß ist die Magie des Gesendeten bei einer Reduktion auf signifikante Zeichen, Muster und Farben. Sie eignen sich besonders, um Prozesse von Bilderzeugung und Bildwirkung zu thematisieren, oder aber um Begehren zu stiften.

Katrin Mayer re-inszeniert in ihren Installationen Motive aus der Kunst, Popkultur und dem Alltag, die ein Zusammenspiel mit den inhaltlichen und formalen Spezifika des gegebenen Ortes eingehen. Dabei arbeitet sie mit der Erkenntnis, dass (historische) Fundstücke durch Wiederholung, Rekontextualisierung und Erinnerung neu belebt und in ihrer Bedeutung verschoben werden können.

Substantiell ist ihr dabei, durch die Auswahl und das Sich-Berühren-Lassen von Motiven und Kontexten andere Geschichts- und Erzählfelder zu evozieren, welche in Bezug zur aktuellen, räumlichen, ästhetischen, aber auch gesellschaftlichen oder politischen Situation wahrnehmbar werden.
Ziel könnte eine Umlenkung und Erweiterung herkömmlicher Lesarten sein, welche oft den herrschenden Blickregimes und den als repräsentativ geltenden Historisierungsprozessen geschuldet sind.

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The images catched by glance not only appeal directly to one’s eyes but also to one’s mind and its connecting mechanisms. There is a special magic of the sent information when it is reduced to significant signs, patterns and colours. They are especially suited for dealing with processes of image formation and image effect, or for generating desire.

Katrin Mayer in her installations re-stages motives from fine arts, popular culture, and everyday life. They are linked together in form and content with the context of the given place. In doing so, she is aware of the fact that (historical) finds will revive anew and that their meaning will change through repetition, recontextualisation, and recollection.

To evoke different historical and narrative fields through the selection and referring of the motives and contexts is most important for Katrin Mayer. These different meanings are recognizable in relation to the actual, special, esthetical, but also social or political situation and context.
A redirection and extension of given reading, which is due to prevailing regimes of image and gaze and the current processes of historicism could be the end of it.

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